Carlox Iran Magazine

برای نگهداری ال 90 به چه نکاتی توجه کنیم

در این مطلب شما 4 پیشنهاد مهم برای نگهداری ال 90 را می‌خوانید

برای نگهداری ال 90 به چه نکاتی توجه کنیم
ال 90 شاید در ایران عجیب‌ترین سرنوشت را داشته باشد. از ابتدای آمدنش مانند کودکی زشت و ناخواسته هیچ کس او را دوست نداشت. کنسول جلو ال 90 از زشتی نقل محافل بود و همه از بی‌ریخت آن می‌گفتند. خیلی‌ها می‌گفتند از دهه 50 میلادی تا به امروز هیچ ماشینی با این طراحی به بازار نیامده است. گروهی می‌گفتند آن را برای کشاورزان برزیلی ساخته‌اند و برای همین در صندوق عقبش یک بیل جا می‌شود. اما یکی از چیز‌هایی که این ماشین را با گذر زمان بسیار محبوب کرد نگهداری ال 90 بود که از بیشتر ماشین‌های تولید داخل آسان‌تر و راحت‌تر بود. کودک زشت روی فرانسوی با گذر زمان قابلیت‌های خود را نمایش می‌داد. قوی بود، ایمن بود و دیر خراب می‌شد. البته همه این‌ها در قیاس با دیگر خواهرها و برادران ساخت ایران و چینش انجام می‌شد. 
نگهداری ال 90 موضوعی بود کاملا نسبی، زیرا این فرانسوی جمع و جور، نسبت همتایان ژاپنی‌اش ماشینی پرخرج حساب می‌شود. اما تویوتا‌هایی مانند یاریس و پریوس در ایران تولید نمی‌شدند و در فرایندی اسرارآمیز ما ایرانی‌ها با چینی‌ها و فرانسوی‌ها و بعضا کره‌ای‌ها، عقد اخوت بسته‌ایم و تقریبا مجبوریم از ماشین‌هایی که آنها تولید و طراحی می‌کنند، استفاده کنیم.
ال 90 اما از ماشین‌های هم رده خود در ایران مقاومت‌تر بود. بزرگ‌ترین رقیب ال 90 پژو 206 به خصوص 206 صندوق دار است. این ماشین سال عرضه به بازار نسبتا نزدیک به ال 90 دارد و هر دو در ایران تولید می‌شوند و در تیپ‌های مختلف به بازار عرضه می‌شوند. 
پر واضح است که 206 ماشینی بزک کرده‌تر است و طراحی داخلی خارجی آن بسیار زیبا‌تر از ال 90. به خصوص در قسمت کنسول جلو که واقعا طراحی ال 90، کیلومترها از 206 عقب‌تر است. 
اما در این حدود 20 سالی که این دو ماشین در بازار ایران با یک دیگر رقابت داشته‌اند، سرنوشت، هر روز جرعه‌ای از پیمانه محبوبیت 206 کم کرد و آن را به پیمانه ال 90 افزوده است. اصلی‌ترین دلیل این موضوع هم آن است که 206 بعد از کار کرد پنجاه هزار کیلومتر به خرج می‌افتد و ولی ال 90 تا صد و بیست هزار کیلومتر یک سری خرج روتین دارد و برای آن خرجی زاییده از ضعف ساختاری، پدید نمی‌آید.

چرا نگهداری ال 90 کم خرج‌تر است 

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که ال 90 نسبت به دیگر ماشین‌های ایران خودرو و سایپا کیفیت ساخت بهتری دارد، این است که قطعاتی که ایران خورد روی این ماشین استفاده می‌کند، همه به تأیید رنو می‌رسد. همین طور از بیس موتور این ماشین به شدت خوب طراحی شده است، چنان که در مدل‌های دیگری مانند ساندرو و استپ‌وی نیز، این موتور جواب داده در ایران، استفاده شده است. 
در این مطلب ما قصد نداریم ال 90 را با دیگر محصولات ایران خودرو مقایسه کنیم. به هر حال هر کس ماشینی را برای کار و زندگی انتخاب می‌کند و از هر ماشینی که به خوبی مراقبت شود، آن ماشین می‌تواند عملکرد قابل قبولی برای شما داشته باشد. 
در این مقاله از چند مورد برای نگهداری ال 90 در شرایط عالی صحبت می‌کنیم.



1. غذای ماشین را ارتقا دهید

با آن که بارها و بارها درباره استاندارد بنزین در ایران بحث شده است و ادعا می‌شود بنزینی که در ایران پخش می‌شود، استاندارد‌های جهانی را دارد، اما شما چندان به این گفته‌ها اعتنا نکنید. برای نگهداری از ال 90 خود بنزین ماشین را باید ارتقا دهید. بنزین مصرفی از نگاهی بسیاری از تعمیرکاران مانند غذای روزانه ماشین است. پس حتما هر چند وقت یک بار از مکمل بنزین و شوینده انژکتور برای ال 90 خود استفاده کنید. راستی به یاد داشته باشید که ال 90 شما ماشین پر شتابی است و با اضافه کردن مکمل بنزین این شتاب بیشتر هم می‌شود. پس وقتی رانندگی، احتیاط کنید.


2. به شمع های ماشین رسیدگی کنید.

دیگر موضوعی که می‌تواند عمر موتور ماشین شما را کم کند، وضعیت شمع‌های ماشین شما است. برق رساندن بد به سر شمع‌ها از قدرت ماشین کم می‌کند، شاید در رانندگی عادی این مشکل چندان نمایان نباشد، اما از آنجایی که به ماشین فشاری دائمی وارد می‌کند از عمر آن می‌کاهد. پس بعد از سرویس 20000 کیلومتر حتما ماشین را یک بار زیر دستگاه دیاگ قرار دهید و وضعیت کارکرد ECU و شمع‌های ماشین و کلا سیستم برقی آن را بررسی کنید. حتما در کار کرد‌های بالای 60000 ماشین را هر سه ماه یک بار تنظیم موتور کنید و برای تنظیم کار کردن موتور وسواس داشته باشید. این موضوع در نگهداری ال 90 شما بسیار مهم است.
3. تسمه تایم ال 90 یعنی مشکل بزرگ
تعویض تسمه تایم ال 90 از آن کارهایی است که بسیاری را به زحمت می‌اندازد. این که بعد از 60000 کیلومتر باید کیت تسمه تایم این ماشین کاملا تعویض شود و بیش از یک میلیون تومان روی دست شما خرج بگذارد از آن مواردی است که برای خیلی‌ها آزار رسان است. اما همان طور که معروف است کارهای سخت و خسته کننده و ناخوشایند را مانند یک قورباغه باید فرض کرد و اگر هر چه زودتر قورباغه خود را قورت دهید، با تلفات و ضرر کمتری از دست آن خلاص می‌شود. می‌دانیدکه اگر ماشین شما تسمه تایم ببرد، بدترین اتفاق برای آن افتاده است. پس این رکن مهم نگهداری از ال 90 را به هیچ عنوان نادیده نگیرید و پشت گوش نیندازید. 


4. راحتی را در ال 90 افزایش دهید

ال 90 در مجموع ماشینی بسیار کم خرج است ولی قیمت قطعاتش بالا است. اما اصلی‌ترین ضعف این ماشین در بسیاری موارد راحتی آن است. صندلی‌های ال 90 به راحتی دیگر ماشین‌های هم رده آن نیست. اما چرا راحتی راننده در نگهداری ال 90 موثر است. اگر شما از نشستن در ماشین خود لذت ببرید به مشکلات آن قبل از آن که وضعیت بدی پیدا کنند، رسیدگی می‌کنید. 
یکی از بهترین پیشنهاد‌های برای بهتر کردن سواری ال 90 خرید روکش صندلی ال 90 است. یک روکش صندلی با ابر شش میل به شدت در راحتی صندلی‌های ال 90 مؤثر است. 
با برخی تغییرات دیگر، مانند کم کردن متعادل و نه چندان زیاد از فنر‌ها ماشین می‌توانید مشکل چپ کردن ماشین در جاهای لغزنده و پیچ‌های تند را کاملا حل کنید. همه این موارد می‌تواد در کیفیت ماشین شما تأثیر بسزایی داشته باشد با ایران کارلوکس همراه باشید تا بهترین پیشنهاد‌ها را برای نگهداری ماشین دریافت کنید. 
كلمات كليدی: نگهداری ال 90

 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر
بيشتر